North Island of New Zealand, Part 1. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Maarten Samantha - WaarBenJij.nu North Island of New Zealand, Part 1. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Maarten Samantha - WaarBenJij.nu

North Island of New Zealand, Part 1.

Blijf op de hoogte en volg Maarten

26 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Ora! Hey hallo allemaal, welkom op weer een nieuw deel van ons enerverende blog! Ons prachtige avontuur in Nieuw Zeeland zit er alweer bijna op, dus het werd hoogtijd om weer eens even een stukje te schrijven. Op het vliegveld in Auckland aangekomen merkte we meteen dat je hier niet voor het mooie weer heen hoeft te komen, het weer is nog wisselvalliger dan Nederland en Australië! De omgeving is ook heel anders, veel bergen en het ziet er een stuk ruiger uit dan Australië, maar echt prachtig! Eerste twee dagen lekker Auckland aan het verkennen geweest en na de twee dagen begon onze bus tour met Kiwi Experience. Op tijd uit de veren, een pittig stukje lopen met ons hele hebben en houden en wachten op de bus. Op naar onze eerste bestemming: Hot Water Beach. Onderweg naar onze bestemming vertelt onze buschauffeur Josh over het landschap en stoppen we meerdere malen om een mooi kiekje te schieten. Eenmaal bij Hot Water Beach aangekomen hebben we eerst een wandeling naar Cathedral Cove, een mooi strand met een rotsformatie in de vorm van een kathedraal (met een beetje fantasie). De omgeving is schitterend en er worden weer verschillende foto’s gemaakt, waarna we terug wandelen naar de bus om naar ons verblijf voor die nacht te gaan. Daar krijgen we allemaal een schep en worden we geadviseerd om naar het strand te lopen. Hot Water Beach wordt namelijk niet voor niks zo genoemd, want als het eb is komt er een gedeelte van het strand vrij waar je je eigen hot tub kan maken in het zand! Er zit daar namelijk een waterbron die door de geothermische activiteit in de omgeving wordt verwarmd tot ongeveer 60 graden Celsius. Dit leidt ertoe dat busladingen vol toeristen met hun schepje tijdens eb het strand op gaan om massaal kuilen te graven. Ook wij gingen voor de bijl (of eigenlijk de schep) en begonnen fanatiek te graven. Het duurde dan ook niet lang of we lagen lekker te relaxen in onze eigen hot tub. Nou ja, niet echt die van ons, want iedereen die wel eens geprobeerd heeft om in de branding een kuil te graven weet dat dat onbegonnen werk is. Uiteindelijk zijn we dus bij een aantal andere toeristen in de hot tub gedoken die een iets gunstigere plek hadden bemachtigd, waar niet om de 10 seconden een alles verwoestende golf langskwam om de pret te verstoren. Maar goed, zo hebben we daar even gelegen en uiteindelijk gingen we maar weer terug naar het vakantiehuisje om onze medereizigers wat beter te leren kennen.

De volgende dag vertrokken we richting Waitomo, beroemd om zijn enorme netwerk van grotten. Dit konden we natuurlijk niet links laten liggen dus besloten we om ‘the Black Abyss’ tour te doen van de Legendary Blackwater Rafting Company. Afgaand op de naam zou het waarschijnlijk geen eenvoudige wandeling worden dus we hadden er zin in! En ze hebben ons niet teleurgesteld want het was geweldig! Eerst 35 meter abseilen in een grot met een zandlopervorm. Na 10 meter was het dus zo krap dat we ons letterlijk door een gat moesten wurmen, om vervolgens uit te komen in een gigantisch grote grot waar we niet eens de zijkanten van konden zien en waar we nog 25 meter verder moesten afdalen. Daarna door een paar smalle gangetjes gemanoeuvreerd om vervolgens te ziplinen naar een ander deel van de grot. Daar sprongen we met een rubberen band in een ondergrondse rivier met ijskoud water om de glimwormen te bewonderen. Echt heel bijzonder om te zien, want het lijkt net of je naar een sterrenhemel kijkt, ook al zit je 60 meter onder de grond. Na dat schouwspel liepen/zwommen/klauterden we langs de ondergrondse rivier naar de uitgang. Daar hadden ze nog een laatste uitdaging voor ons in petto: free climbing langs twee watervallen omhoog. We moesten dus zonder touw houvast zien te vinden op de rotswand, terwijl er honderden liters water op ons stortte. Maar ook dat is ons gelukt en na 4 uur onder de grond kropen we eindelijk het daglicht tegemoet.

Na een goede nachtrust (we waren dan helemaal afgepeigerd toen we weer in het hostel aankwamen) vertrokken we de volgende dag naar Rotorua, maar niet zonder eerst even langs te gaan in Hobbiton, de officiële filmset waar scènes uit de Lord of the Rings en de Hobbit films zijn opgenomen. Erg leuk om te zien met hoeveel detail de set is opgebouwd: er hangen kleine kleertjes aan de waslijn, de tuin werd erg goed onderhouden met kleurrijke planten en echt fruit in de bomen en her en der kwam er zelfs rook uit de kleine schoorsteentjes. Na een biertje in de Green Dragon hervatten we onze reis naar Sulphur City, zoals Rotorua ook word genoemd en eenmaal daar aangekomen werd gelijk duidelijk waarom de stad die bijnaam draagt. Rotorua is gebouwd in de caldera van een oude supervulkaan en er is nog veel geothermische activiteit in de regio. Daar hoort in het geval van Rotorua ook een redelijk penetrante geur van zwavel bij, een beetje te vergelijken met rotte eieren. Gelukkig went dat snel en heb je er de volgende dag geen erg meer in. S avonds stond er nog een leuke activiteit voor ons in de planning, we zouden namelijk naar Tamaki Maori Village gaan voor een culturele ervaring. We leerden daar van alles over de gebruiken en tradities van de Maori’s, leerden een haka, aanschouwde een traditioneel concert met zang en dans en aten met z’n allen een feestmaal uit de hangi, een gat in de grot waar het eten in gestoomd word. Geweldig om dat allemaal zo mee te maken! Zoals jullie merken hebben we een hoop meegemaakt, want dit waren nog maar de eerste 3 dagen van de busreis. Deel 2 van het Noord eiland zal snel volgen, maar we willen jullie ook geen vierkante ogen van het lezen geven dus hier houden we het even bij. Tot snel!
XOXO Maarten & Samantha

• 24 Februari 2016 - 09:01

Kirsten:

Noooo, keep on writing!

• 24 Februari 2016 - 09:56

Mama & Telmo:

Wauwie, wat een ervaringen doen jullie toch op! Snel part II van jullie NZ avontuur online zetten en vrijdag weer lekker naar de meloenen :-) ! Enjoy nog even en safe trip richting Aussie! XXX

• 24 Februari 2016 - 10:31

René:

Ben benieuwd naar deel 2.

• 24 Februari 2016 - 17:27

Marcella :

Ik zat er net lekker in, geweldig wat een avontuur toch weer....
    Rust en geniet nog maar even lekker na voordat jullie weer aan de bak gaan voor het volgende avontuur!!
    Laat ons niet te lang wachten op het resterende :p
    Love you bye

• 24 Februari 2016 - 19:49

Matrian :

wat geweldig om te lezen en laat staan om dit mee te maken. Wij waren er vorig jaar . nog heel veel plezier en ik kijk uit naar de volgende brief
    Gr Marian

• 26 Februari 2016 - 10:10

Marjan:

Geweldig verhaal weer , wat maken jullie veel mee . geniet er maar goed van . Groetjes uit een somber Vleuten xxx

• 29 Februari 2016 - 19:24

Geeske:

geweldig ,wat hebben jullie weer veel beleeft , ben erg benieuwd naar jullie vervolg verhaal .groetjes xxxx

• 01 Maart 2016 - 20:46

Ellis:

Wat een avonturen weer. Blijft leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Geniet er maar lekker van.